Ο λόγος αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας καθώς είναι το κύριο εργαλείο επικοινωνίας μας με τους υπόλοιπους ανθρώπους. Είτε μιλάς με την οικογένειά σου ή τους φίλους σου είτε με κάποιο στέλεχος της εταιρείας όπου εργάζεσαι, ο λόγος αποτελεί το πρώτο και βασικό σου “όπλο”. Εξάλλου, αυτός είναι που θα σε βοηθήσει να επιτυχείς ή όχι τους στόχους σου.
Γενικότερα θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε τον λόγο-ομιλία ως ένα εγγενές “όπλο” του ανθρώπου, το οποίο καλείται να χρησιμοποιήσει σε διάφορες σημαντικές ή μη περιστάσεις. Ωστόσο, η αλήθεια είναι ότι ελάχιστοι από εμάς μπορούν να χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικά αυτό το εγγενές “όπλο”. Πόσες φορές δεν σου έχει τύχει να μιλάς με κάποιον, αλλά εκείνος να μην δίνει καθόλου-ή, τουλάχιστον, όχι την πρέπουσα-σημασία σε όσα του λες;
Μάθε τα μυστικά του λόγου και χρησιμοποίησέ τα στην καθημερινότητά σου!
Η αιτία του παραπάνω φαινομένου έχει να κάνει με την “ανικανότητά” μας να χρησιμοποιήσουμε σωστά το εργαλείο της ομιλίας. Πολλοί από εμάς υποπίπτουν σε ορισμένα “σφάλματα” κατά τη διάρκεια της ομιλίας μας και αυτό έχει ως αποτέλεσμα την έλλειψη του ενδιαφέροντος ή της προσοχής του ατόμου προς το οποίο απευθυνόμαστε.
Στο εν λόγω άρθρο σου παρουσιάζουμε τα πιο βασικά “σφάλματα” στα οποία συνηθίζουμε να υποπίπτουμε όλοι μας κατά τη διάρκεια των συζητήσεών μας, προκειμένου να μην τα ξανά επαναλάβεις. Επίσης, σου προτείνουμε και ορισμένες συμβουλές, οι οποίες θα σε βοηθήσουν να “δυναμώσεις” τον λόγο σου και να προσελκύσεις το ενδιαφέρον του ακροατή ή των ακροατών σου.
Μην κουτσομπολεύεις
Προσπάθησε να μην σχολιάζεις πεπραγμένα άλλων ατόμων, ιδίως αν αυτοί οι “άλλοι” είναι απών (αν ήταν παρών, δεν θα λεγόταν κουτσομπολιό άλλωστε). Ένας κουτσομπόλης δύσκολα θα προσεγγίσει το ενδιαφέρον των συνομιλητών του και υπάρχει λόγος γι’ αυτό.
Φαντάσου ότι βρίσκεσαι σε μία παρέα όπου ένας κουτσομπόλης συζητάει για κάποιο άλλο πρόσωπο. Αρχικά, η αλήθεια είναι ότι μπορεί να ακούσεις μερικά από τα λεγόμενά του αλλά δύσκολα θα δώσεις βάση και θα εστιάσεις την προσοχή σου σε αυτόν. Εξάλλου, πάντοτε θα βρίσκεται στο πίσω μέρος του μυαλού σου ότι ο επόμενος που θα “βάλει” στη γλώσσα του μπορεί να είσαι εσύ.
Μην κριτικάρεις
Ειλικρινά, ποιος θα ήθελε να ακούει κάποιον που συνεχώς , κριτικάρει, επιρρίπτει ευθύνες σε πρόσωπα ή, τέλος πάντων, κάποιον που δεν έχει ποτέ έναν καλό λόγο για κανένα; Εσύ μπορείς να νιώθεις πως κρίνεις κάποιον με καλή διάθεση, ωστόσο αυτό δεν είναι απαραίτητα εμφανές για τον διπλανό σου. Μάλιστα, αν ο συνομιλητής σου νιώθει ήδη ανεπαρκής για το θέμα το οποίο συζητάτε, τότε τα λεγόμενά σου μπορεί όχι μόνο να μην του προσφέρουν τίποτα, αλλά και να τον πληγώσουν. Επομένως την επόμενη φορά που θα συζητήσεις με κάποιον, προσπάθησε να μην υιοθετήσεις το προφίλ του “ξερόλα”-κριτή.
Πες όχι στην αρνητικότητα
Ειλικρινά, έχω βρεθεί πολλές φορές σε συζητήσεις με αρνητικά άτομα και ίσως οι εν λόγω ομάδα ατόμων αποτελούν τη χειρότερη περίπτωση συνομιλητών.
Είναι πολύ δύσκολο να ακούς συνεχώς αρνητικά σχόλια ή να εμπλέκεσαι σε αρνητικές συζητήσεις. Ο συνομιλητής-ακροατής δίπλα σου επιλέγει να συμμετάσχει σε μία συζήτηση μαζί σου είτε γιατί θέλει να μάθει κάτι καινούριο ή να αναγνωρίσει μία νέα οπτική περί ενός θέματος από εσένα είτε γιατί θέλει να περάσει όμορφα και ξέγνοιαστα εκείνο το χρονικό σημείο. Σίγουρα πάντως δεν θέλει να ακούσει αρνητικές θέσεις ή κοσμοθεωρίες.
Άσε τα παράπονα
Το εν λόγω “σφάλμα” θα μπορούσε να αποτελεί παράγωγο του προηγούμενο, δηλαδή αυτό της αρνητικότητας. Σίγουρα, οι Έλληνες είμαστε επιρρεπείς στα παράπονα, αφού ποτέ δεν φταίμε εμείς αλλά πάντοτε οι άλλοι. Ωστόσο, όσο βαθιά ριζωμένη και αν είναι η εν λόγω νοοτροπία, καλό θα ήταν να την αποβάλλεις. Και αυτό διότι μετά το παράπονο έπεται κάτι πολύ χειρότερο, και αυτό δεν είναι άλλο από το φαινόμενο της μιζέριας.
Όπως και στην περίπτωση της αρνητικότητας, έτσι και εδώ, τα παράπονα δεν θα κάνουν τους συνομιλητές σου να σε ακούσουν. Όλοι έχουμε τα προβλήματά μας και είναι απόλυτα υγιές να τα συζητάμε με τους τριγύρω μας αλλά ως ένα βαθμό και με κάποιο μέτρο. Η υιοθέτηση ενός “drama-queen” ύφους (γιατί όλα σε μένα Θεέ μου; , μα τι γκαντέμνης είμαι εγώ;) θα διώξεις τους πάντες τριγύρω σου.
Μην δικαιολογείσαι
Πολλές φορές ερχόμαστε σε συζητήσεις με σοβαρό περιεχόμενο και υψηλές απαιτήσεις (για παράδειγμα ένα meeting στη δουλειά). Προκειμένου να σταθείς αντάξιος των συνομιλητών-συνακροατών σου θα πρέπει να αποφύγεις τυχόν δικαιολογίες, οι οποίες θα σε κάνουν να φανείς “λίγος” στα μάτια τους. Ακόμη χειρότερο θα είναι το γεγονός να βρεις κάποια δικαιολογία κατηγορώντας έμμεσα ή άμεσα κάποιο άλλο πρόσωπο. Αυτό θα δείξει ότι είσαι ευθυνόφοβος και κυρίως ανώριμος, αφού δεν θα διαθέτεις το σθένος να αναλάβεις τις όποιες ευθύνες σου. Ποιος θα ήθελε να κάνει μία σοβαρή συζήτηση με κάποιον ανώριμο και ανεύθυνο;
Μην υπερβάλλεις
Η ωραιοποίηση ή η υπερβολή αποτελούν επικίνδυνες συνήθειες. Και αυτό διότι πολλές φορές οι εν λόγω ενέργειες ουσιαστικά “αχρηστεύουν” το πραγματικό νόημα των λέξεων. Όταν ωραιοποιείς ή υπερμεγενθύνεις γεγονότα τότε πως θα περιγράψεις τα πραγματικά ωραία ή φανταστικά νέα-γεγονότα; Ποιες λέξεις θα πρέπει να χρησιμοποιήσεις; Και κάπως έτσι η ωραιοποίηση και η υπερβολή καταλήγουν σε ψέματα. Και μάντεψε. Κανείς δεν θέλει να ακούει ψέματα.
Απέφυγε τον δογματισμό
Δογματισμός ή με άλλα λόγια όταν κάποιος συγχέει-ταυτίζει γεγονότα με προσωπικές απόψεις εμμένοντας μάλιστα σε αυτές, ενώ παράλληλα αποθαρρύνει τις όποιες προσπάθειες για διάλογο. Όταν λοιπόν, έχεις απέναντί σου έναν άνθρωπο που σε “βομβαρδίζει” με τις δικές του απόψεις και μάλιστα με τέτοιον τρόπο, ώστε να τις “πλασάρει” ως αληθινές, είναι αναμενόμενο να μην θέλεις να τον ακούσεις και συνεπακόλουθα να συζητήσεις μαζί του. Επομένως, κάθε φορά που συζητάς με κάποιον, καλό θα ήταν να μην είσαι τόσο προσκολλημένος στις ιδέες σου, αλλά αντίθετα, να υιοθετείς ένα πιο ελεύθερο και “δεκτικό” πνεύμα.
Δες επίσης: Τι να κάνεις όταν κάποιος σου φωνάζει θυμωμένα!
Πως θα “δυναμώσεις” τον λόγο σου
Υπάρχουν 4 λέξεις-ενέργειες, οι οποίες θα σε βοηθήσουν να “δυναμώσεις” τον λόγο σου και να κινητοποιήσεις το ενδιαφέρον-προσοχή του συνομιλητή σου. Θα μπορούσαμε να τα χαρακτηρίσουμε και ως τα 4 μυστικά του καλού ομιλητή. Αυτά δεν είναι άλλα από την ειλικρίνεια, την αυθεντικότητα, την ακεραιότητα και την αγάπη. Ένας ομιλητής που μιλά ξεκάθαρα και αληθινά, που είναι ο εαυτός του και τηρεί τα λεγόμενά του, αξίζει πραγματικά να την προσοχή σου. Τέλος, ένα ομιλητής που αγαπά τον διπλανό του, με την έννοια ότι τον νοιάζεται και θέλει το καλό του, σίγουρα θα κερδίσει το ενδιαφέρον σου.
Βέβαια, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως τα όποια λεγόμενά σου συνδέονται άμεσα και με τον τρόπο που τα εκφέρεις. Για το λόγο αυτό θα πρέπει πάντοτε να έχεις κατά νου το ύφος που υιοθετείς κάθε φορά που μιλάς με κάποιον. Επίσης, θα πρέπει να σταθμίσεις και κάποιος άλλους παράγοντες προκειμένου μην δημιουργήσεις τυχόν προβλήματα (για παράδειγμα η απόλυτη ειλικρίνεια μερικές φορές μπορεί να οδηγήσει σε παρεξηγήσεις ή να πληγώσει κάποιο άτομο).