Ο κόσμος της μοτοσυκλέτας είναι γεμάτος με μοναδικά στοιχεία που σπάνια μεταφράζονται στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας, είτε αυτά έχουν να κάνουν με τον τρόπο οδήγησης είτε με άλλα πιο πρακτικά ζητήματα, όπως είναι το θέμα της περιποίησης και του πλυσίματος. Το τελευταίο αποτελεί και το θέμα του σημερινού μας άρθρου.
Συμβουλές για να κάνεις το τέλειο πλύσιμο στη μοτοσυκλέτα σου!
Πολλοί θεωρούν το πλύσιμο μίας μοτοσυκλέτας μία αγχωτική διαδικασία, αφού φοβούνται μήπως “τραυματίσουν” κάποια από τα ευαίσθητα σημεία της μηχανής κατά τη διάρκεια του καθαρισμού. Βλέπεις, μία μοτοσυκλέτα φέρει διάφορα ηλεκτρονικά εξαρτήματα και όργανα ενδείξεων, τα οποία είναι εκτεθειμένα, και αυτό κάνει από μόνο του το όλο εγχείρημα “εκφοβιστικό”.
Για να προφυλάξουμε, λοιπόν, τη μηχανή σου αλλά και εσένα τον ίδιο από τυχόν ψυχολογικές “μεταπτώσεις”, ετοιμάσαμε έναν μικρό και πρακτικό οδηγό σχετικά με το πως πρέπει να πλύνεις τη μηχανή σου. Εδώ θα βρεις συμβουλές που αφορούν το βασικό πλύσιμο και ξέβγαλμα μίας μηχανής, τον καθαρισμό συγκεκριμένων εξαρτημάτων (π.χ. φρένα, ανάρτηση) καθώς και μερικές χρήσιμες συμβουλές.
Δείτε επίσης: Οι 5 Καλύτερες Touring μοτοσυκλέτες για το 2019!
Βασικό πλύσιμο
Για το απλό-βασικό πλύσιμο της μοτοσυκλέτας σου δεν θα χρειαστείς πολλά πράγματα μιας και η όλη διαδικασία δεν διαφέρει πολύ από αυτή του πλυσίματος ενός αυτοκινήτου. Δύο κουβάδες (έναν με σκέτο νερό για να ξεπλένεις το σφουγγάρι και έναν όπου θα έχεις πρόσθετο σαπουνόνερο), ένα μαλακό σφουγγάρι μικροϊνών, μία μικρή βούρτσα ή πινέλο (για τον καθαρισμό του εσωτερικού των τροχών ή άλλων δύσκολων σημείων), μία πετσέτα μικροϊνών και ένα ειδικό καθαριστικό για πλύσιμο μηχανής είναι τα υλικά που θα χρειαστείς. Ιδανικά, καλό θα ήταν να έχεις και κάποιο δοχείο ψεκασμού για να τοποθετήσεις το καθαριστικό στη μηχανή σου.
Αν θέλεις, μπορείς να χρησιμοποιήσεις ένα κοινό σαπούνι για το πλύσιμο της μηχανής σου, αλλά θα πρέπει να ξέρεις πως το τελικό αποτέλεσμα δεν θα είναι το ίδιο με αυτό ενός ειδικού προϊόντος. Επιπλέον, στην προκειμένη περίπτωση ενέχει πάντοτε ο κίνδυνος της φθοράς της βαφής της μηχανής.
Η όλη διαδικασία ξεκινά με ένα απλό-πρώτο πλύσιμο με νερό και έπειτα ακολουθεί το ψέκασμα με το αντίστοιχο καθαριστικό προϊόν (αν δεν διαθέτεις ψεκαστικό, απλά τοποθέτησε το καθαριστικό με τη βοήθεια ενός σφουγγαριού). Άσε το καθαριστικό να κάνει τη δουλειά του για περίπου ένα λεπτό και στη συνέχεια ξέπλυνε τη μοτοσυκλέτα με καθαρό νερό.
Έπειτα, χρησιμοποίησε τον πρώτο κουβά με το σαπουνόνερο και τρίψε κάθε επιφάνεια της μηχανής σου με το σφουγγάρι μικροϊνών. Έπειτα, περίμενε και πάλι για ένα λεπτό και στη συνέχεια ξέπλυνε την μοτοσυκλέτα σου.
Με την ολοκλήρωση του πλυσίματος της μηχανής ακολουθεί το στάδιο του στεγνώματος. Το εν λόγω στάδιο είναι ιδιαίτερα σημαντικό, αφού αυτό θα αποφευχθούν τυχόν λεκέδες που θα μπορούσαν να δημιουργηθούν από τις ξεραμένες κηλίδες του νερού. Με το πανί μικροϊνών απομάκρυνε το νερό από τις επιφάνειες της μοτοσυκλέτας σου ακολουθώντας μία από πάνω-προς-τα-κάτω διαδικασία.
Tip 1: Καθώς καθαρίζεις τη μοτοσυκλέτα σου με το σφουγγάρι, καλό θα ήταν να ξεπλένεις το εν λόγω σφουγγάρι στον δεύτερο κουβά με το νερό (είχε αναφερθεί σε προηγούμενο μέρος του άρθρου), ώστε να αφαιρεθούν τυχόν ακαθαρσίες ή πετραδάκια που μπορεί να έχουν κολλήσει κατά τη διάρκεια του καθαρισμού. Έτσι θα αποφύγεις και τον κίνδυνο να γδάρεις τη βαφή της μηχανής σου.
Tip 2: Κατά το στέγνωμα θα πρέπει επίσης να έχεις έναν κουβά με καθαρό νερό προκειμένου να ξεπλένεις το πανάκι από μικροΐνες που χρησιμοποιείς.
Τι ακολουθεί μετά το βασικό πλύσιμο
Το βασικό πλύσιμο της μηχανής σου θα σου προσφέρει μία φρέσκια, πιο όμορφη εικόνα, ωστόσο, δεν θα σου εξασφαλίσει καλύτερη απόδοση ούτε θα προσδώσει μεγαλύτερη διάρκεια ζωής στα εξαρτήματα της μοτοσυκλέτας σου.
Το τελευταίο μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω ενός εξειδικευμένου καθαρισμού. Εξάλλου, δεν θα πρέπει να ξεχνάς πως σε μία μοτοσυκλέτα υπάρχουν πολλά μέρη τα οποία πρέπει να καθαρίζονται και να συντηρούνται τακτικά για λόγους ασφαλείας.
Τελικό σύστημα μετάδοσης κίνησης
Ένα από τα πράγματα που θα πρέπει να μεριμνήσεις σχετικά με τον καθαρισμό των μηχανικών μερών της μοτοσυκλέτας σου αφορά το τελικό σύστημα μετάδοσης κίνησης. Στην πλειοψηφία των μοτοσυκλετών που κυκλοφορούν το εν λόγω σύστημα αποτελείται από μία αλυσίδα (ορισμένα μοντέλα διαθέτουν ιμάντα). Η εν λόγω αλυσίδα θα πρέπει να καθαρίζεται και να λιπαίνεται για να λειτουργεί απροβλημάτιστα για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Για να το επιτύχεις αυτό θα χρειαστείς ένα μικρό βουρτσάκι, μαλακό πινέλο (ή οδοντόβουρτσα) με το οποίο θα καθαρίσεις το εξωτερικό μέρος της αλυσίδας αλλά και τους συνδέσμους από τυχόν ακαθαρσίες. Για να καθαρίσεις ολόκληρη την αλυσίδα θα χρειαστεί να περιστρέψεις τον πίσω τροχό ανά διαστήματα μέχρις ότου καθαρίσεις ολόκληρη τη διαδρομή της (για να καταστεί εφικτό θα πρέπει η μηχανή σου να διαθέτει κεντρικό σταντ, ειδάλλως ζήτησε τη βοήθεια κάποιου ατόμου).
Επίσης, μην παραβλέψεις τον καθαρισμό του οδοντωτού δίσκου που βρίσκεται στον πίσω τροχό. Έπειτα, απομάκρυνε τις όποιες βρομιές με ένα καθαρό πανί και ψέκασε με κάποιο ειδικό λιπαντικό σπρέι-προϊόν την αλυσίδα. Και πάλι μερίμνησε να τοποθετήσεις το ειδικό λιπαντικό σε ολόκληρη τη διαδρομή της αλυσίδας.
Φρένα και Αναρτήσεις
Τα φρένα και η ανάρτηση αποτελούν επίσης ιδιαίτερα σημαντικά μέρη της μοτοσυκλέτας σου, τα οποία χρήζουν φροντίδας. Καθαρίζοντας με ένα ειδικό σπρέι καθαρισμού το χαμηλότερο και υψηλότερο σημείο των πιρουνιών των αναρτήσεων εξασφαλίζεις την ομαλή τους λειτουργία και κατ’ επέκταση τη σωστή συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας σου στο δρόμο.
Ως προς το πρακτικό σκέλος για την όλη διαδικασία, αυτή χαρακτηρίζεται απλή και εύκολη. Το μόνο που θα χρειαστείς είναι να ψεκάσεις το ειδικό σπρέι και έπειτα να καθαρίσεις την εκάστοτε περιοχή με ένα στεγνό πανί. Σε ό,τι αφορά τον καθαρισμό των φρένων, ή καλύτερα τον δίσκο των φρένων) και πάλι θα πρέπει να ακολουθήσεις την ίδια διαδικασία απλά χρησιμοποιώντας το αντίστοιχο ειδικό προϊόν.
Σέλα-κάθισμα
H σέλα της μοτοσυκλέτας σου, ή αν προτιμάς το κάθισμα, αποτελεί ένα από τα μέρη της μηχανής που τείνουμε να περιποιούμαστε λιγότερο. Αν η σέλα της μηχανής είναι κατασκευασμένη από δέρμα καλό θα ήταν να χρησιμοποιήσεις κάποιο ειδικό καθαριστικό-συντηρητικό. Με τον τρόπο αυτό θα εξασφαλίσεις άψογο οπτικό αποτέλεσμα και θα αποφύγεις φαινόμενα “σπασίματος” του δέρματος.
Μετά το πλύσιμο της μοτοσυκλέτας, και αφού στεγνώσεις όλη τη μηχανή, ψέκασε το ειδικό σπρέι για δέρμα και έπειτα σκούπισε την επιφάνεια με ένα καθαρό πανί. Τα εν λόγω σπρέι καθαρισμού μπορούν να χρησιμοποιηθούν κάλλιστα σε άλλα δερμάτινα είδη μηχανής, όπως είναι τα γάντια και τα μπουφάν.
Βαφή
Αν επιθυμείς άψογο οπτικό αποτέλεσμα για τη μοτοσυκλέτα σου, τότε θα πρέπει να ξέρεις πως ένα απλό πλύσιμο (ακόμη και ειδικό καθαριστικό) δεν θα σου δώσει την αψεγάδιαστη εικόνα που πάντα θα επιθυμούσες. Στην προκειμένη περίπτωση θα χρειαστεί να κάνεις χρήση κάποιου προϊόντος κεριού ή προστατευτικού σιλικόνης (το τελευταίο για τα πλαστικά μέρη της μοτοσυκλέτας σου).
Υπάρχουν διάφορα προϊόντα κεριού στην αγορά που είναι εύκολα στην εφαρμογή καθώς και οι παραδοσιακές “αλοιφές”, ωστόσο, στη δεύτερη περίπτωση θα χρειαστεί να τρίψεις παραπάνω για να πετύχεις το ιδανικό αποτέλεσμα.
Ως προς το πρακτικό σκέλος, απλά ψέκασε ή εφάρμοσε το κερί στη βαφή της μοτοσυκλέτας με το αντίστοιχο ειδικό σφουγγαράκι και με κυκλικές κινήσεις τρίψε απαλά. Έπειτα, άσε το κερί να δράσει (περίπου 5-10 λεπτά) και αφαίρεσέ το χρησιμοποιώντας μία νωπή πετσέτα (μικροϊνών).
Περαιτέρω tips καθαρισμού
Μπορεί να φαίνεται δελεαστικό να πλύνεις τη μηχανή σου μετά από ένα μακρινό ταξίδι, μιας και αυτή θα έχει λερωθεί αρκετά από την όλη διαδρομή. Ωστόσο, καλό θα ήταν να κάνεις λίγο υπομονή προκειμένου να “δροσιστούν” τα ζεστά μέρη της μηχανής σου (κινητήρας και εξάτμιση). Σε αντίθετη περίπτωση, η θερμότητα από τα εν λόγω μέρη μπορεί να δημιουργήσει χημικές αντιδράσεις με τα καθαριστικά προϊόντα, αφήνοντας “λεκέδες” στη βαφή ή σε άλλα σημεία της μηχανής.
Tip: Για τον ίδιο λόγο θα πρέπει να αποφύγεις το πλύσιμο υπό το φως του ήλιου. Αντ’ αυτού προτίμησε ένα σκιερό μέρος.
Για το πλύσιμο της μοτοσυκλέτας σου καλό θα ήταν να μην χρησιμοποιήσεις κάποιο από τα κοινά πλυστικά υψηλής πίεσης, μιας και αυτά ενδέχεται να προκαλέσουν σοβαρές ζημιές σε πιο ευαίσθητες περιοχές της μηχανής σου (σύστημα μετάδοσης κίνησης, ρουλεμάν τροχών, ηλεκτρικά βύσματα, στεγανοποιητικά πιρουνιών ανάρτησης κ.ά.). Χρησιμοποίησε το απλό, ταπεινό λάστιχο που διαθέτουμε όλοι στις βρύσες μας ή εφοδιάσου κάποιο από τα ειδικά πλυστικά μηχανήματα για μοτοσυκλέτες που κυκλοφορούν στην αγορά.
Σε συνέχεια των παραπάνω, ως προς το πλύσιμο των οργάνων ένδειξης καθώς και των διάφορων πλήκτρων που βρίσκονται στο τιμόνι της μηχανής μη διστάσεις να ρίξεις νερό επάνω τους. Αρκεί βέβαια η πηγή του νερού να μην προέρχεται από κάποιο πλυστικό μηχάνημα υψηλής πίεσης.
Εν καταλείδι
Το πλύσιμο και ο γενικότερος καθαρισμός μίας μοτοσυκλέτας διαφέρει τόσο σε διαδικασία όσο και σε σημασία από από τον αντίστοιχο ενός αυτοκινήτου. Μία καθαρή και προσεγμένη μοτοσυκλέτα δεν είναι μονάχα θελκτική στο μάτι, αλλά και ασφαλής στην οδήγηση. Η ενασχόλησή σου με διάφορα μηχανολογικά και μη μέρη της μοτοσυκλέτας σου μπορεί να σε βοηθήσει να εντοπίσεις τυχόν προβλήματα ή βλάβες, οι οποίες θα περνούσαν απαρατήρητες σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση. Φρόντισε τη μηχανή σου για να σε φροντίσει και αυτή!