Το να έχεις ένα ολοκληρωμένο και σωστό βιογραφικό είναι το πρώτο βήμα στην αναζήτηση της καριέρας των ονείρων σου. Είναι η πρώτη εντύπωση που δημιουργεί ένας εργοδότης για σένα. Συνήθως δε σε έχει καν μπροστά του όταν το διαβάζει.
Επομένως, αν θέλεις να είσαι σίγουρος ότι τα προσόντα και η εμπειρία που έχεις θα εκτιμηθούν και ότι η αναζήτηση εργασίας θα ευδοκιμήσει, ακολούθησε τις συμβουλές που θα δεις παρακάτω. Ειδικά σε καιρούς δύσκολους, με πολλή ανεργία, ένα καλό βιογραφικό θα σε βοηθήσει να διαφοροποιηθείς από το πλήθος.
Μάθε πώς να γράφεις ένα περιεκτικό βιογραφικό!
1. Σχεδιασμός
Το πρώτο βήμα που πρέπει να κάνεις είναι να πάρεις ένα πρόχειρο χαρτί και ένα στυλό. Κάτσε κάτω και ξεκίνα να γράφεις συνοπτικά όλα τα απαραίτητα στοιχεία που πρέπει να συμπεριλάβεις. Πίστεψέ με, είναι απαραίτητο να κάνεις την προεργασία και ο λόγος είναι πολύ απλός.
Στην προσπάθειά μας να φτιάξουμε πιο εντυπωσιακό το βιογραφικό μας, γράφουμε και πράγματα περιττά που μόνο κουράζουν τον αναγνώστη. Έχε στο μυαλό σου ότι ο εκάστοτε εργοδότης είναι ένας άνθρωπος που δουλεύει το 8ωρό του και έχει διαβάσει άπειρα βιογραφικά πριν και μετά από σένα. Το concept είναι να του δώσεις στο πιάτο και εύκολα όλες τις πληροφορίες που αξίζουν για σένα, χωρίς να χρειάζεται να παιδεύεται διαβάζοντας ολόκληρες παραγράφους.
Δες επίσης: Πώς θα έχεις γρήγορη ανέλιξη στη δουλειά σου!
Για να το κάνεις αυτό, αφού καταγράψεις αριθμημένα όλα σου τα επιτεύγματα, ταξινόμησέ τα ανά κατηγορίες. Σύμφωνα με τις μεγαλύτερες εταιρίες διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, μια μέση επιθυμητή έκταση βιογραφικού είναι 1 έως 2 σελίδες Α4!
2. Κατηγοριοποίηση
Όπως είπαμε, σκοπός μας είναι με έξυπνο τρόπο να κάνουμε το έργο του αναγνώστη -και πιθανού εργοδότη μας- ευκολότερο. Αφού τελειώσεις με το πρώτο βήμα, όπως σου το ανέλυσα παραπάνω, περνάμε στο δεύτερο στάδιο, της ταξινόμησης.
Αφού “περάσεις” όλη την πληροφορία από το χαρτί του πρόχειρου σε έναν υπολογιστή, ξεκινάς και φτιάχνεις κατηγορίες για να μεταφέρεις το κάθε στοιχείο του βιογραφικού ανάλογα με το πού ανήκει. Οι βασικές κατηγορίες που πρέπει να υπάρχουν σε ένα σωστό βιογραφικό σου είναι με τη σειρά:
- Προσωπικά στοιχεία (ονοματεπώνυμο, στοιχεία επικοινωνίας, στρατιωτικές υποχρεώσεις)
- Μόρφωση (βαθμίδα εκπαίδευσης,πάντα με αναφορά ημερομηνίας εισαγωγής/ολοκλήρωσης)
- Προϋπηρεσία (πάντα με σειρά από τον πιο πρόσφατο εργοδότη προς τον πιο παλιό, με όνομα επιχείρησης, ημερομηνίες εργασίας εκεί & αρμοδιότητες που είχαμε)
- Γνώσεις ξένων γλωσσών (και τυχόν πτυχίων)
- Γνώσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών (και τυχόν πτυχίων)
- Συμμετοχή σε σεμινάρια/συνέδρια/επιμορφωτικά ή άλλα προγράμματα
- Στοιχεία χαρακτήρα (με επαγγελματικό υπόβαθρο) & Ενδιαφέροντα
- Συστάσεις (στοιχεία επικοινωνίας με παλαιότερους εργοδότες)
Δες επίσης: 4 Συμβουλές του Bill Gates για να ξεχωρίσεις στη δουλειά σου!
3. Μορφοποίηση
Αφού τελειώσεις με τη μεταφορά όλων των πληροφοριών στη σωστή κατηγορία, ξεκινάς τη μορφοποίηση. Θυμίζω ότι είναι πολύ πολύ σημαντικό η πρώτη εικόνα που θα σχηματίσει ο εργοδότης για σένα να είναι θετική. Όλα παίζουν ρόλο. Ακόμη και η εμφάνιση του βιογραφικό σου δείχνουν πόσο επιμελής και οργανωτικός είσαι.
Ακολούθησε τις παρακάτω συμβουλές:
- Κάθε κατηγορία πρέπει να έχει τίτλο με bold που θα δηλώνει τί περιλαμβάνει η κατηγορία (πχ “Εκπαίδευση”, κλπ).
- Οι περισσότεροι εργοδότες θα παραλάβουν σε ψηφιακή μορφή το βιογραφικό σου, οπότε διάλεξε μία γραμματοσειρά που να είναι πολύ ευανάγνωστη, όπως πχ η Arial του word.
- Το μέγεθος των γραμμάτων πρέπει να είναι περίπου 10 έως 12 και των τίτλων κάθε ενότητας περίπου 14 ως 16.
- Ό,τι κι αν γίνει απόφυγε με κάθε τρόπο τις ασυνταξίες και τα ορθογραφικά! Αν χρειαστεί, δώσ΄το σε κάποιον γνωστό σου να τσεκάρει και να διορθώσει ό,τι χρειαστεί.
Δες επίσης: Πώς θα επιταχύνεις την επαγγελματική σου εξέλιξη!
4. Υποβολή
Αφού κάνεις όλα τα παραπάνω βήματα και ελένξεις στο τέλος την ορθότητα (συντακτική, μορφολογική και ορθογραφική) του κειμένου, προσπάθησε να ψάξεις θέσεις εργασίας που να ζητούν προσόντα ή εμπειρία που έχεις. Αν όχι όλα όσα ζητάνε για τη θέση, τουλάχιστον τα περισσότερα.
Δεν έχει νόημα να στέλνεις το βιογραφικό σου σε χιλιάδες εργοδότες για θέσεις εργασίας που δεν ξέρεις καν τί σημαίνουν. Όσο περιεκτικό και σωστό βιογραφικό και να έχεις, πέρα από το ότι χάνεις χρόνο, το πιθανότερο είναι ότι θα απογοητευτείς βλέποντας ότι δεν υπάρχει ανταπόκριση.
Δες επίσης: Πώς θα γίνεις πιο πειστικός στη δουλειά σου!
Υπάρχουν διαδικτυακές πλατφόρμες που μπορείς να αναρτήσεις το βιογραφικό σου σημείωμα και να χρησιμοποιείς φίλτρα για την αναζήτηση των θέσεων εργασίας που σου ταιριάζουν. Σε κάποια, δε χρειάζεται καν να αναρτήσεις το βιογραφικό σου. Κάνεις τη φιλτρατρισμένη αναζήτησή σου και, αν βρεις κάτι που σου ταιριάζει, επικοινωνείς απευθείας ηλεκτρονικά με την εταιρία.
5. Μελέτη & Παρουσίαση
Συνήθως η διαδικασία επιλογής προσωπικού διέρχεται από στάδια. Το πρώτο “ξεκαθάρισμα” στα βιογραφικά το κάνουν οι εργοδότες μόλις παραλάβουν ηλεκτρονικά όλα τα βιογραφικά των υποψηφιών. Εκεί απορρίπτουν όσες ή όσους δεν πληρούν καν τα τυπικά κριτήρια της θέσης που προσφέρουν.
Εφόσον όμως επιλεγεί το βιογραφικό σου για μια θέση και περάσεις στο επόμενο στάδιο, θα υπάρχει πιθανώς μια συνέντευξη. Είτε διά ζώσης είτε μέσω online πλατφόρμας λόγω των συνθηκών αυτό το διάστημα.
Δες επίσης: 9 Πράγματα που πρέπει να αποφύγεις σε μια συνέντευξη για δουλειά!
Πρέπει να δώσεις μεγάλη προσοχή!Αυτό που κάνουν στις συνεντεύξεις είναι να έχουν μπροστά τους το βιογραφικό σου και να σου κάνουν ερωτήσεις σχετικά με τα στοιχεία που αναφέρεις εκεί. Από το πώς θα αναπτύξεις τα όσα γράφεις στο βιογραφικό, θα αποφασίσει ο εργοδότης αν είσαι αυτό που ψάχνει. Επομένως, σου προτείνω τα εξής:
- Φυσικά και γράφεις ΜΟΝΟ αλήθεια στο βιογραφικό, καθώς τα πάντα διερευνώνται και εξακριβώνονται.
- Κρατάς ένα αντίγραφο του βιογραφικό σου στο αρχείο σου και μελετάς με πολλή προσοχή τα όσα έχεις γράψει πριν μιλήσεις με τον πιθανό σου μελλοντικό εργοδότη.
Πίστεψέ με δεν υπάρχει χειρότερο δείγμα αντιεπαγγελματισμού από το να σε ρωτάει πότε δούλεψες σε μια δουλειά ή πότε αποφοίτησες από το πανεπιστήμιο και να μη θυμάσαι να απαντήσεις, όσο σωστό βιογραφικό και να είχες υποβάλει!